Tuesday, September 26, 2006

cermin safar. ini ...

semalam,
aku tiba di daerah ini
dengan hati yang faqir
dan faham yang kerdil

dan semalam,
aku tiba dalam silang hangat siang
juga dinginnya angin malam
lewat persinggahan musim luruh
mengirim gemilang semusim bahang pulang

hati dan mindaku luas terbuka
belum ada yang menghinggapi keduanya
perjalanan ini masih terlalu muda!

ada sedikit duka tersisip di hujung hati
mengingatkan yang ditinggalkan
untuk hadir ke mari
namun hati masih besar dengan syukur
kerana musafir ini
seribu pengorbanan
seribu erti
bukan jauh jarak berenak-enak santai bercuti
bukan untuk melarikan diri
amanah yang udah lama terpundak
hanya kian memberat ...
gimana bisa dilupai?

dan hari ini,
meski sudah ribuan konklusi
jua persepsi yang datang dan pergi
perjalanan masih belum tamat
malah masih banyak berbaki
permusafiran ini yang udah terasa penatnya
baru saja menghadiahkan senyum gembira
untuk aku syukuri sentiasa

jalan ini yang aku pilih

takdir yang dianugerahkanNya
sedang membuahkan kemanisan
yang belum aku temui taranya
benarlah kata-kata
"Erti Hidup pada Memberi"
meski aku tak punya
lebih dari sekeping hati dan dua tangan ini
untuk memohon rahmatNya
barakah dan petunjuk sentiasa

aku masih mencariNya ...
di daerah ini,
di mana-mana aku berada
hidup ...
usah penuh keluh
dan 'dzan' yang seburuk-buruknya
Dia lebih baik dari kebaikan
yang mampu engkau fikirkannya
dan aku yang sepertimu hanya mampu
terus melangkah
menghadap rintang berliku
mengelak onak dan duri
mengejar cita dalam sempitnya waktu

namun susah pasti ada senangnya,
dan liku-liku kan dilalui dengan kelapangan jiwa
meski sabar dan tawadhu' tak bisa memadam cerca
dan mata-mata serong yang berlidah nista
hanya dunia yang menipu
namun Dia tetap benar dengan janjiNya

dan demi Dia yang bersumpah dengan masa
aku tinggalkanmu dan kecintaanmu kepada dunia
hanya sedikit ini bekalanku moga-moga,
kuntum du'a masih mengharap hidayah Yang Esa
Tuhan jangan tinggal aku sendiri,
walau sekerdip mata atau yang lebih pendek darinya ...

selimutilah aku dengan Taqwa padaMu
agar aku tak keliru dan panjang asaku
moga sisa masa masih ada buatku
menemukan redhaMu dalam nafas akhir fanaku ...

*terimalah ya ALlah!

khaleel el-wafy
4 ramadan 1427H/26 Sept 2006

No comments: