Friday, February 25, 2005

sketsa kehidupan

1
ada pertemuan di majlis pernikahan
ada pertemuan meraikan kelahiran
ada pertemuan saat perpisahan nan abadi,
saat kematian menjenguk rumah kita ini ...

* al-Fatihah buat nenda kami yang telah pergi menemuiMU Rabbi ( 23/02/2005). Moga ruhmu dicucuri rahmatNYA, diam tenang bersama para kekasihNYA, di taman keindahan abadi selama-lamanya...

pertemuan belum tentu mengundang senyum gembira
perpisahan dan kematian
belum tentu ada airmata duka dan sengsara
(telah lama ku relakan pemergiannya!)

2
aku melihat dunia jadi kecil
aku melihat dunia jadi bisu
aku melihat dunia yang keliru
masih tak mampu ...
menghadam beza
hitam, putih, kelabu

i
aku bertemu dia
aku bertemu kamu
aku bertemu yang dikenal, dicinta,
yang sudah terlupa ...
yang buat-buat tak tahu
(atau tak betah bersua?)

satu kematian mengembalikan pertemuan
sayang ...
jika persaudaraan tetap kehilangan
kenapa begitu mahal harga kemaafan
menyembuh ikatan kasih persaudaraan
(perlukah maut jadi tukaran?)

ii
aku melihat hidup sirna
lama sebelum Izrail menunaikan tugasnya
hidup dan mati jadi tak berbeda
saat iman dan taqwa hilang dari jiwa

aku melihat hidup sirna
lama sebelum ruh meninggalkan jasadnya
bila sekujur tubuh tak lagi membutuhkan dunia
tak perlu pada makan dan minum
tak endah akan apa yang dipakai
tak bimbang hari panas atau hujan ribut
tak ingin lagi pada harta dan keindahan
tak perlu lagi pada suara dan kebebasan

hidup sudah jadi kosong
hati tak lagi ingin pada dunia
rajuk, sedih, lemah dan murung
jiwa sudah lama lesu,
kering dan kontang
tiada lagi hujan kasih
hatta awan harap pun berarak hilang!

mendambakan kasih manusia ...
tragedi hidup yang amat menyiksakan!

iii
aku menginginkan kematian
jadi bidayah sebuah kehidupan
sepertimana matinya para syuhadaa'
dan saaliheen
untuk memulakan hayat yang baru
jauh dari dunia yang keliru
meninggalkan segala derita dan sengsara
menempati taman al-Khaliq nan indah serba-serbinya
aman, damai, tenang, bahagia
dalam redha dan meredhai selama-lamanya!

moga aku melihat
dengan mata hati yang suci
kerna,
aku tak ingin keliru
tak mahu pada dunia yang keliru
aku hanya inginkan naungan hidayah, lindungan cinta dan redhaMU!

* allahummaj'alna min 'ibaadikas-saaliheen ... allahummaj'al hayaatana hayaatal ulaama', waj'al mautana mauta asy-syuhadaa' ...

khaleel el-wafy
250204 1742pm

No comments: