Thursday, January 13, 2005

rintih hati

ya ALlah ...
padaMU aku datang
mengadukan pilu dan rindu
susah dan senangku

Tuhan ...
aku ingin merintih
padaMU Yang Maha Pengasih
aku di sini masih
hamba yang kerdil menagih
tak berdaya
tak terdaya

ya Rahman ...
tak berdaya aku
lemah rasa di jiwa
bila derita tetap datang
dan kecewa masih ingin menumpang
air mata tak lagi terseka
membasahi wajah murung
lelah, payah, yakin tiada

ya Rahim ...
aku tahu dunia menipu
bahagia bukan di sini
ya, bukan di sini tempatnya!
aku tahu jalan ke sana ranjau berduri
namun akhirnya manis
indah lagi abadi
aku kenal keadilanMU Ya Rabbi
cuma hati masih ingin simpati

Ilahi ...
lapangan ini menguji
adakah cekal atau tersungkur lagi
perkukuhkanlah ...
kurniakan jiwa ini keyakinan
redha dan kesabaran
tawakkal dan syukur
untuk terus meniti
musim mendung dan badai ...

demi saat-saat bahagia
yang sesekali menjengah
isyarat destinasi penghujung lelah
perjalanan jauh nan panjang
semampunya ku harung
moga tiap langkah menghimpun lindungan redhaMU nan agung!

* la haula wa la quwwata illa billahil 'aliyyil 'adzim *

khaleel el-wafy
130105 2333pm

No comments: